Elsevier

Farmacia Hospitalaria

Volume 36, Issue 4, July–August 2012, Pages 180-186
Farmacia Hospitalaria

Original
Drug utilization study in pediatric prescriptions of a university hospital in southern brazil: off-label, unlicensed and high-alert medicationsEstudio sobre el uso de fármacos en prescripciones pediátricas en un hospital universitario del sur de brasil: medicamentos de alto riesgo, no aprobados y en indicaciones no aprobadas

https://doi.org/10.1016/j.farma.2010.12.008Get rights and content
Under a Creative Commons license
open access

Abstract

Objective

To describe and determine the extent of use of unlicensed, off-label and high-alert drugs in the general pediatric units of a university hospital in southern Brazil.

Methods

A cross-sectional study conducted from November 2007 to January 2008 involving patients up to 14 years of age. Intensive care and pediatric oncology unit patients were excluded. Classification according to the Food and Drug Administration approval criteria was performed using the DrugDex-Micromedex® and high-alert medications were classified according to the Institute for Safe Medication Practices.

Results

During the study period, 342 prescriptions were analyzed. Analgesic drugs were the most frequently prescribed therapeutic class of drugs (26.9%) and antispasmodic drugs (31.5%) were the most frequently issued off-label drugs. About 12% of the prescriptions analyzed presented unlicensed drugs and 39% presented at least one off-label drug, especially in relation to its therapeutic indication (38.4%) and age (21.9%). Approximately 6% of the total (2026) were classified as high-alert medications, such as opioid analgesic drugs (35%). No association was observed between off-label use and high-alert drugs.

Conclusion

Frequency of unlicensed and off-label drug prescriptions showed in the study is according to the literature and may be considered high. High-alert drugs, although low in frequency, can present risks due to the harmful effects they can produce in patients. Thus, the highlighted drugs in this study constitute a constant concern in hospitals.

Resumen

Objetivo

Describir y determinar el alcance del uso de medicamentos de alto riesgo, no aprobados y en indicaciones no aprobadas en las unidades generales de pediatría de un hospital universitario del sur de Brasil.

Métodos

Estudio transversal realizado entre noviembre de 2007 y enero de 2008 en el que participaron pacientes de hasta 14 años. Se excluyó a los pacientes de las unidades de oncología pediátrica y cuidados intensivos. La clasificación, según los criterios de aprobación de la Agencia de Alimentos y Medicamentos de EE. UU., se realizó usando DrugDex de Micromedex,® y los medicamentos de alto riesgo se clasificaron de acuerdo con el Instituto para las Prácticas de Medicación Seguras.

Resultados

Durante el periodo de estudio se analizaron 342 prescripciones. Los analgésicos fueron la categoría terapéutica más prescrita, con un 26,9%, y los antiespasmódicos, con un 31,5%, fueron los medicamentos más usados en indicaciones no aprobadas. Alrededor del 12% de las prescripciones correspondían a medicamentos no aprobados, y el 39% contenían al menos un medicamento para una indicación no aprobada, especialmente en relación con su indicación terapéutica (38,4%) y la edad (21,9%). Aproximadamente el 6% del total (2.026) de los fármacos se clasificaron como medicamentos de alto riesgo, y entre ellos destacaron los analgésicos opiáceos (35%). No se observó ninguna relación entre el uso de fármacos en indicaciones no aprobadas y los medicamentos de alto riesgo.

Conclusión

La frecuencia de la prescripción de fármacos no aprobados y de medicamentos en indicaciones no aprobadas coincide con la hallada en la literatura, y puede considerarse alta. A pesar de su baja frecuencia, los medicamentos de alto riesgo pueden ser peligrosos, por los efectos perjudiciales que pueden causar en los pacientes. Por lo tanto, el uso de los fármacos en los que se centra este estudio constituye una alerta constante en los hospitales.

Keywords

Children
Hospitalized children
Unlicensed drugs
Off-label
Drug prescriptions

Palabras clave

Infancia
Niños hospitalizados
Fármacos no aprobados
Indicaciones no aprobadas
Prescripciones de medicamentos

Cited by (0)